Wednesday 13 January 2016

URUS PULA...

ENTRI 4

Teks : Neng Narashimah Ja'afar
Foto : Ihsan Lingkar Komik


Salam Sejahtera!

Minggu lepas saya ke bank untuk menguruskan beberapa keperluan peribadi. Begitulah pada setiap awal tahun. Seboleh mungkin saya dan suami akan sedaya upaya menyelesaikan beberapa keperluan atau pembayaran untuk setahun. Kemudian, peruntukan bulanan bagi keperluan tersebut kami akan kumpul semula; bulan demi bulan. Rutin yang sama; tahun demi tahun. Sering membaca blog-blog yang membincangkan perihal mengurus kewangan dan mengurus hutang, seperti pakdi.net, mohdzulkifli.com, kokotiam.com, dan banyak lagi yang tidak dapat saya senaraikan di sini. Pendek kata, buat saja carian berkenaan pengurusan kewangan dan bebas hutang. Banyak yang anda akan jumpa. In-sya Allah.

Rata-rata mereka mencadangkan perkara yang sama, selain dari mengurus belanja; iaitu usahakan pendapatan sampingan/ pendapatan kedua. Inilah yang menjadi masalah bagi saya; ada terlalu banyak pilihan di pasaran namun saya belum berjumpa lagi yang sesuai di hati. Pencarian masih belum berhenti walaupun kaedahnya sudah dijumpai. Terima kasih Akademi Bekerja di Rumah (ABDR) kerana memberikan saya harapan. Saya noktah dulu.



No comments:

Post a Comment