Saturday 20 February 2016

PULANGLAH.... DENGAN HATI YANG REDHA

Entri 8

Teks : Neng Narashimah binti Ja'afar
Foto : Ihsan Yasmin Mogahed


Salam Sejahtera!

Dalam entri yang lepas saya bercerita berkenaan 'pulang'. Kemudian, selang sehari mendapat berita dari seorang sahabat berkenaan anak-anak jirannya yang tidak dapat dihubungi setelah sekitar dua jam memulakan perjalanan ke Terengganu pada 10 Februari 2016 lepas, telah dijumpai meninggal dunia kesemuanya dalam satu kemalangan maut. Kereta yang dinaiki mendapat kemalangan dan terbabas masuk di sungai. Mungkin kerana itulah semua telefon tidak dapat dihubungi secara serentak. Maka, mereka 'pulang' ke kampung halaman yang pasti, iaitu Akhirat Negeri Abadi, bertemu Ilahi Rabbi. Giliran kita juga pasti tiba, walaupun kita tidak pasti bila, di mana dan bagaimana pengakhiran persinggahan kita di kehidupan dunia ini.

Perjalanan kita sebagai seorang musafir masih panjang. Ketika ini, kita hanya berhenti sebentar di bawah sepohon pokok untuk melepaskan lelah. Kelak bila tiba masa, kita akan meneruskan perjalanan kita ke alam Barzakh dan seterusnya menanti lagi sehingga datangnya alam Akhirat, negeri yang abadi. Banyak persiapan yang perlu kita persiapkan agar tidak menyesal di kemudian hari, di mana penyesalan itu tidak akan berkesudahan. Na'uzu billah min zalik!

Sebelum saya noktah, saya kongsikan kata-kata indah Yasmin Mogahed, seorang kolumnis yang terkenal. Semoga menjadi inspirasi. In-sya Allah.

"There are many pieces that make up our lives: Moments that breaks us. Moments that raise and shape us. Decisions we make to hold on. Or let go. People who enter our lives and leaves us changed forever. The ones we love, the ones that hurt us, or heal us, or leave us. Sometimes we don't understand these pieces - or even despair over them. It's only when time goes by and we look back, that we suddenly can see our whole life like a perfectly designed puzzle. Don't be afraid of the puzzle piece you're in now. It will fit perfectly... just like the rest. How could it not? The Designer is perfect" ~ Yasmin Mogahed






1 comment: